Methodiek
Op onze locatie schakelen we de omgeving en de dieren doelgericht in, in een
groeien naar verfijning of verdieping van de relatie met het kind.
We maken hierbij gebruik van de volgende methodieken:
Presentie
Door eenvoudigweg de ruimte, de natuurlijke omgeving en de
omgang met de dieren ter beschikking te stellen krijgt de hulpverlener een
handvat aangereikt om de groei naar vertrouwen binnen de begeleidingsrelatie in
een rustgevende, open en ongedwongen sfeer te laten gebeuren, om de afstand die
tussen beiden van nature bestaat te verkleinen. Hier kiezen we bewust voor een
andere setting dan die tussen vier muren, één die kansen geeft tot meer
ademruimte, in het bijzonder wanneer er sprake kan zijn van een moeizaam lopend
herstelproces. De hulpverlener leert vanuit zijn ervaring dat het vaak een
moeizaam zoeken is naar een passende manier om vertrekkende vanuit zijn eigen
referentiekader met die andere persoon met een verschillend referentiekader op
weg te gaan. Doordat de hulpverlener en het kind zich samen op ander 'terrein'
begeven waar natuurbeleving in al zijn vormen kan aangesproken worden en waar
een klimaat aanwezig is waar respect voor alle leven een plaats krijgt, kan de
'routine' even doorbroken worden en kan een nieuw gevoel van verbondenheid in de
begeleidingsrelatie tot stand komen. Hier staat de relatie van één mens tot een
ander in wisselwerking met de relatie mens-natuur centraal, vrij van externe
invloeden en verwachtingen.
De principes van de theorie van 'presentie' worden als volgt beschreven door Prof. Andries Baart:
"Een praktijk waarbij de zorggever zich aandachtig en toegewijd op de ander
betrekt, zo leert zien wat er bij die ander op het spel staat – van verlangens
tot angst – en die in aansluiting dáárbij gaat begrijpen wat er in de
desbetreffende situatie gedaan zou kunnen worden en wie hij/zij daarbij voor de
ander kan zijn. Wat gedaan kan worden, wordt dan ook gedaan. Een manier van
doen, die slechts verwezenlijkt kan worden met gevoel voor subtiliteit,
vakmanschap, met praktische wijsheid en liefdevolle trouw."
Contextuele begeleiding
Binnen het
gezinssysteem zijn er heel wat factoren die het opvoeden kunnen beïnvloeden.
Tijdens overlegmomenten gaan we samen-werken om dit aan te pakken. Hoe kunnen we
het opvoeden bijsturen in functie van de vraagstelling van het kind ? Wat kan
nog allemaal en wat kunnen we veranderen ? Hoe kan ieder hieraan meewerken ?
Welke invloed is mee bepalend vanuit de school en klas ? Welke plaats krijgt vrije tijd...
Kindertherapie
Aan de hand van hippotherapie, canitherapie (het werken
met onze instellingshond) en creatieve therapie spelen we in op de eigen taal
van kinderen (een speeltaal, een voeltaal, een woordenloze taal). Het op deze
manier therapeutisch werken met kinderen kan inzichten bieden in wat kinderen
als angstig en moeilijk ervaren en mogelijk verborgen houden. Ze krijgen
daarbij de grens en bodem aangereikt die ze nodig hebben.